Săptămîna care tocmai a trecut mi-a prilejuit o ocazie de amuzament teribil datorată unui text ce însoțea o imagine cu o poșetă Gucci aflată într-una din vitrinele capitalei. Vă redau textul cu ghilimelele de rigoare și vă pomenesc și numele autorului, deoarece datorită acestei chestiuni am ales să fac această postare:
” Cum te lași din Victoriei pă Universitate, la poalele Hiltonului dai de magazinul Gucci. În vitrină la Gucci, poșeta asta. Minunea asta de accesoriu de lux, pe care zici că a cusut-o Ray Charles, iar Stevie Wonder a pus paietele în forme, bobocul ăsta de poșetă face câteva mii de euro. Și acu’ vin eu și întreb, ca un țăran care nu înțelege moda sau trendurile sau morții la tavă yena: cum să dai bă băiatule o gălăgie de bani pe jeanghina aia, că dacă treci pe lângă ea în Obor și e 75 de lei, scuipi în sân și mergi mai departe, poa’ să alerge tanti după tine să ți-o dea gratis că tot n-o vrei în casă. ” Cătălin Babliuc

Trebuie să-mi cer scuze față de domnul Babliuc că mi-am permis să-l citez pe blogul meu, dar era prea mișto textul său ca să nu se constituie ca pretext pentru această postare. În circa o perioadă scurtă de timp, nu vom mai putea să ne permitem asemenea libertăți de expresie pe internet, deoarece boșii mari au decis ca prin votarea Directivei Drepturilor de Autor în Parlamentul European să nu ne mai bucurăm de privilegii gratuite. Iac-așa.
În schimb, încet și sigur, neavînd alte soluții la îndemînă ne vom transforma cu toții în artiști și fotografi, așa că ei sînt foarte bine intenționați că încurajează creativitatea. :))

https://www.cosmopolitan.com/style-beauty/a23826614/fendi-vagina-scarf/
Problema pusă de d-l Babliuc la modul amuzant, este una foarte actuală în modă, de aceea mi s-a părut o idee foarte potrivită ca să o tratez succint aici.

sursă imagini: Vittorio Zunino Celotto/ Getty Images
https://www.splashnews.com/
Sînt foarte multe obiecte urîte în modă, așa zis trendy sau cool, cuvintele-noțiunile-conceptele mele favorite- care au sume exorbitante. La o simplă căutare pe net veți găsi toate dezbterile vis-a-vis de Crocs, acei șlapi oribili de plastic care servesc deopotrivă de papuci de casă, prin grădină, sau pe plajele bolovănoase. Crocșii creați de Balenciaga dacă aveți curiozitatea să intrați pe linkul postat de mine nu sînt tocmai ieftini, iar stocul a fost epuizat în mai puțin de oră, în momentul cînd au fost postați pe site în februarie 2018.

Vetements x Manolo Blahnik $2,295
https://www.businessinsider.com/ugly-clothes-are-in-style-2018-2#vetements-x-manolo-blahnik-2295-4
De ce și cum oare, este posibil ca niște obiecte urîte să se vîndă foarte bine și într-un timp foarte scurt? Eu am identificat mai multe motive pe care m-am gîndit să vi le devoalez și vouă, dintre care comoditatea este cel mai nesemnificativ.

sursă imagine:
https://www.vogue.co.uk/article/why-ugly-boots-are-trend
Dacă vă amintiți povestea cu Hainele cele noi ale împăratului de H.C. Andersen – la curtea acelui împărat aterizaseră niște croitori renumiți care erau, nici mai mult nici mai puțin, niște șarlatani. Care-i specialitatea șarlatanilor? Ei mizează pe punctele tale slabe, care în cazul unora sînt foarte ușor de citit. Cum e dorința de imagine pozitivă, flatantă, imaginea care subliniază statusul social!

Topshop $95
sursă imagine:
https://www.businessinsider.com/ugly-clothes-are-in-style-2018-2#topshop-clear-knee-mom-jeans-95-7
Ce nebun sau nebună este în stare să dea 800 și ceva de dolari pe o pereche de crocs dacă nu din obsesia de a fi la ultimul răcnet al modei, cu cele mai hot încălțări ale momentului în picioare. Măcar, de bine de rău aștia nu-și plimbă fundulețul gol prin mulțime cum o făcea împăratul dar nici departe nu sînt. De-a lungul postării veți vedea diverse obiecte urîte pe care le-am ales ca să-mi ilustrez spusele. Deci unul dintre motive este, din nou, IMAGINEA cea dătătoare de statut. Că eu dacă așa avea de aruncat banii aia aș cumpăra alte produse frumose, dar nu cool, asta este cu totul altă discuție.

https://www.businessoffashion.com/articles/intelligence/ugly-fashion-is-big-business
Șarlatanii în acest caz nu sînt chiar atît de la vedere, precum erau croitorii nemaivăzuți ai împăratului. Stau ei mai ascunși așa, dar știu cu mult timp înainte la ce pune botul poporeanul.
Mecanismul funcționează din mai multe motive. Pe vremuri, legile somptuare erau cele care reglementau purtarea diferitelor calități de țesături, culori, texturi, doar de fețele nobile sau aristocratice, bref poporul nu avea acces decît la materiale ”hîde”, cenușii, de proastă calitate, cu croiuri basic, dar asta nu însemna că nu visau la ceea ce le era interzis- factorul psihologic, interzicerea stimulează intensitatea dorinței 😛

Source:Supplied
Putem pune treaba asta în termeni contemporani sauuu putem trece prin perioada subculturilor care au schimbat complet fața modei în a doua jumătate a secolului XX. În ambele situații preferința pentru obiecte urîte, dar de data asta scumpe și dătătoare de imagine și status este perfect de înțeles. Subculturile au adus democratizarea modei- vorbeam la Radio Cluj despre Swinging Sixties și ce au însemnat ei- exact acolo avem referința necesară.

Tinerii, soliștii de muzică pop, rock, modelele, ca Twiggy erau cei care deveniseră cool. Cool înseamnă în traducerea noastră :)) conform Dilemei vechi următoarele :
cașto, gigea, giugiuc, ţîţă-de-mîţă, necherman, stas, ștoc, șop, țais, ștuț, țuț, germania, țiplă, top, original, mișto, meserie, sculă, beton, marfă, ca-lumea, blană, futere, pizdos, pizdeț, criminal, bestial, bengos, belea, bombă, jmecher, abis, urgie, jale, rupere, grav, mortal, adevărăciune, bunăciune, tătic, laser, parfum, fain, finuț, fiță, vis, super, super-tare, foarte-tare, epic, atîîît, zid, hiper, uber .

sursă imagine:https://www.businessoffashion.com/articles/intelligence/ugly-fashion-is-big-business
Cred că ați priceput! Hahahahah! Deci subculturi- adică sub culturi…reprezentau niște alternative, mai democratice la mainstreamul consacrat. La antipod a apărut undergroundul. Exact același lucru s-a petrecut în modă. Vechile forme și categorii estetice au pierit, considerate vetuste-cum era și este cea a eleganței sau a frumosului înlocuite de cool și trendy care sună ele, bine așa, dar de multe ori includ urîtul.

Twitter/@ernahreins
https://www.businessinsider.com/ugly-clothes-are-in-style-2018-2#yproject-and-ugg-collaboration-2
Aș fi nedreaptă dacă nu aș lua în considerare ideea de Camp pomenită și explicată de mine aici:” To be camp înseamnă a te ocupa de lucruri serioase cu frivolitate și invers. Artificialul ca estetică este unul dintre ingredientele principale, alcătuit din contraste, ironii, parodii. Un fel teatral de a te înfățișa celorlalți. ” Așa încît, dacă ținem seama de acest concept lansat de Susan Sontag, și care are mult de-a face cu lumea în care trăim, achiziționatul unei genți de mii de euro în forme fantastice și lucioase poate trimite exact la zona de ironie, parodie, cu condiția să fie perfect asumată, iar acest lucru este posibil doar de către persoanele inteligente.
Ceilalți vor rămîne doar niște dedicated followers of fashion 🙂
Leave a Reply